2010. augusztus 1., vasárnap

Lugosi Béla, a bukott vámpír - dokumentumfilm


Ma este kezdés előtt néhány perccel, véletlenül vettem észre, hogy a Duna TV 21 órakor egy Lugosi Béláról szóló dokumentumfilmet vetít Lugosi Béla, a bukott vámpír címmel. A dokumentumfilm 2007-ben készült, eredeti címe: Bela Lugosi: Dracula's Dubbelganger.
A magyar cím, mármint a bukott vámpír nekem nem igazán tetszik... Ha olyan bukott lenne, akkor nem hiszem hogy még ma is az ő neve lenne az, aki 10-ből 9 embernek azonnal beugrik, ha a Dracula kerül szóba...
Dehát ez legyen a legnagyobb probléma!

Ettől függetlenül a dokumentumfilm nagyon részletes és átfogó volt. Még én is tudtam meg belőle új dolgokat. Az nem volt újdonság, hogy 1905 óta használja eredeti, Blaskó Béla neve helyett a Lugosi Béla nevet, és az sem volt új, hogy ez idő előtt kb. 6 évről nem tudjuk, hogy azt mivel töltötte. Azt is tudtam, hogy 1907-re Budapest egyik legnagyobb színésze lett, azt viszont már nem tudtam, hogy Hamlet vagy Lear király mellett egy vallási témájú darabban Jézus Krisztust is alakította.

Azt sem tudtam, hogy 1931-ben ő maga kilincselt a Universal stúdióban azért hogy a vásznon alakíthassa Draculát. Ugyanis az előtte lévő években már nagy sikerrel játszotta ezt a szerepet, és úgy gondolta, hogy őt illeti a szerep. Ez ügyben még Bram Stoker, a Dracula szerzője özvegyének is irogatott levelet. Mint tudjuk, a szerep az övé lett, s bár kis gázsiért vállalta, de hatalmas világsztár lett egy csapásra, és nem mellesleg hirtelen szexszimbólummá is vált. Az akkor legmenőbb Clark Gable-t is lemosta ilyen téren ;)

Természetesen szó volt a Boris Karloff-al való "harcról" is, ami valójában nem volt harc, hiszen ők soha nem voltak rosszban egymással. De Lugosi nem vállalta el 1932-ben a Frankenstein címszerepét, merthogy az egész arcán vastag maszk van, és még a szöveg is kevés. Ezt - mint később bevallotta - nagyon megbánta... Nem csoda, hiszen ettől kezdve Karloff karrierje felfelé kezdett ívelni. Ahogy a filmtörténész is elmondta, ettől fogva Karloff volt a nagyobb sztár, a közös filmjeikben is az ő neve feljebb volt a plakátokon és a stáblistán. Itt külön örültem annak, hogy felvételről egy rövid Karloff interjút is kaptunk.

Az 50-es években Lugosi már nem igazán kapott szerepeket. Két Ed Wood filmben, a Glen és Glendában, illetve a Szörny feleségében játszott, de ezek kifejezetten bukások voltak. Inkább már más filmeket reklámozott (pl. House Of Wax), ahol azért gondolom nagyon is jól jött a neve! Egy három hónapos kórházi kezelés után aránylag hamar, 1956. augusztus 16-án halt meg, 74 éves korában. Családja, és barátai a Dracula jelmezében temették el.

Az utolsó filmje három évvel ezután jelent meg 9-es terv a világűrből címmel, szintén Ed Wood rendezésében. Lugosi halála előtt egy temetőben, Dracula jelmezben készített felvételeket Ed, akkor még céltalanul, csak később jött rá, hogy mint eladható név, ezeket fel tudja használni filmjében. A filmet mellesleg Amerikában a világ legrosszabb filmjeként emlegetik. Ettől függetlenül én legalább 100 másikat tudnék felsorolni, amik még ennél is rosszabbak... :P
A filmben megszólalt Müller Péter író és Szabó István rendező is; és természetesen a színész fia, ifj. Lugosi Béla, aki szerintem kísértetiesen hasonlít az apjára!

Összegezve:
Nekem nagyon tetszett a dokumentumfilm. Részletes volt, nagyon sok érdekes információval. Szerintem még az is halott itt néhány új dolgot, akik aránylag képben vannak Lugosit illetően. A Duna TV-t pedig nagy dicséret illeti, hogy a halála évfordulója hónapjában legalább egy ilyen összeállítással megemlékeztek róla!!! 10/10*